reklama

Očistime verejný život Procházkom

Ešte som poriadne ani nevychladol z prvého kola prezidentských volieb, ale nedá mi, aby som nenapísal týchto pár riadkov ako reakciu na veľmi slušný výsledok Rada Procházku. Nebudem tajiť, že tento človek bol aj mojim favoritom a som smutný z toho, že dvere pred druhým kolom sa mu zabuchli tesne pred nosom. Ale politika bola, je a bude nevyspytateľná a výsledky je nutné rešpektovať, aj keď by sme to chceli vidieť inak. Pozícia tohto mladého politika však nie je zanedbateľná a keď k jeho mladému veku prirátate fakt, že za ním nestála žiadna veľká politická strana a na kampaň mal obmedzené prostriedky, jeho výsledok je viac ako len fascinujúci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Získať viac ako 400 000 hlasov je nielen úspechom, ale aj tichým poverením, že ľudia chcú vidieť zmenu. Rado ponúkol službu občanom, ponúkol korektnosť, ponúkol transparentný výkon mandátu a predovšetkým chcel zostať prvý medzi rovnými bez manierov pripravený problémy riešiť a nie ich odkladať.

A ja už veľmi dlho čakám na lídra s takouto víziou. Prečo? Tiež som verejný činiteľ. Začínal som ako najmladší starosta na Slovensku a dnes okrem starostovania vykonávam aj mandát poslanca samosrpávneho kraja. Možno si niekto povie, že čo také mi chýba? Chýba mi čistý verejný život. Aj mne vadí, že ľudia politikov všeobecne považujú za podvodníkov a defraudantov majetku. Aj mne vadí, že zamestnanie „verejný činiteľ" sa postupne na Slovensku stáva hanbou a nie poctou prejavenej dôvery. A aj mne vadí, že ľudia politikom neveria a ich jedinou skúsenosťou je sklamanie a nechuť ísť voliť. Patrím medzi tých komunálnych politikov, ktorí sa snažia výkon funkcie urobiť čo najviac prehľadný a čitateľný, aj ja zverejňujem moje kompletné majetkové priznanie a tvrdím, že naše súkromie je značne zúžené, lebo verejnosť má právo vedieť o nás skoro všetko. Ale pre mňa je výkon mandátov rovnako práca ako každá iná. Ak si plním pracovné povinnosti, nechcem niesť nálepku inej generácie politikov, ktorá ľudí znechutila. Ak dokážem verejnosti sprístupniť majetok, výšku mojich príjmov a moje zadĺženie, nechcem byť terčom výčitiek, že som sa na funkcii nabalil. Ak každý deň chodím na trh s vlastnou kožou, s vlastným menom a som konfrontovaný okolím, nechcem byť zaškatuľkovaný nadávkou „politik". Viem, že kandidatúrou som prijal túto hru, ktorá je na Slovensku považovaná za normálnu a nefňukám, ale prečo mám byť v jednom vreci s tými, čo moc zneužívajú a prečo si mám dobrú povesť chrániť žalobami na súde, keď sa radím do inej generácie s iným štýlom prístupu k výkonu verejnej funkcie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A presne inú víziu predstavil Rado Procházka. Ponúkol iný štýl politiky na aký sme zvyknutí. Politiku označil za službu, lebo politici majú slúžiť a nie panovať. Zverejnil smelú ambíciu zmeny a podľa mňa nadčasovo ukázal občanom otvorené karty, s ktorými chce hrať. Nič netajil, neskrýval sa za štandardné klišé a nevyhováral sa. Keď urobil chybu, ospravedlnil sa, keď dostal otázku, poskytol priamu odpoveď a na problémy hľadal riešenia a nie výhovorky. Jeho odbornosť, skúsenosti, všeobecný prehľad z domova i z Európy boli evidentné a výsledky televíznych debát jednoznačné. Ten chlap vedel o čom hovorí, komu to hovorí a prečo to hovorí. Až prezidentská kampaň ukázala prstom na tohto politika, že je tu alternatíva pre ľudí, že je tu cesta pre zodpovedný výkon mandátu a že je tu perspektíva a hlavne šanca niečo zmeniť, keď sa chce. A vyše 400 000 ľudí chce a ja patrím medzi nich tiež.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nezahoďme teda šancu a leták s fotkou Rada Procházku. Túto tvár budeme potrebovať, ak máme skutočne záujem byť dôstojnou európskou krajinou. Krajinou so slušným politickým systémom a princípmi akými sú zodpovedný politik, rodina ako základ štátu, priateľstvo ako nehraný prejav dôvery medzi ľudmi a súdržná spoločnosť, ktorú spájajú skutočné ľudské hodnoty a nie mýty marketingových spoločností. Nezahoďme šancu a podporme tohto ambiciózneho poslanca parlamentu. Ak chceme od neho službu, musíme mu najskôr prejaviť dôveru a prejavením dôvery mu delegovať moc. Tú moc, ktorú si ľavopravé politické strany pohadzujú ako horúci zemiak a keď sa im to hodí, tak ju držia v hrsti a keď im neprináša ovocie, tak sa jej zbavujú z večera do rána. Nezahoďme šancu a premýšľajme nad tým, že síce sme tohto štátnika vyčnievajúceho z radu do prezidentského kresla nedostali, ale to neznamená, že nemôže časom sedieť v inom kresle a možno ešte vhodnejšom na realizáciu jeho smelých ambícií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre mňa je Rado Procházka šancou na očistenie verejného života, šancou na to, aby politika nebola pánskym huncúctvom, ale skutočne poslaním a šancou, že politika spravuje veci verejné v prospech ľudí a nielen na ich účet. Pravých bojovníkov za práva ľudí sa nenarodí veľa a tak nepremárnime v budúcnosti šancu, aby sme zase nemuseli roky čakať na toho pravého lídra, ktorým sa Rado Procházka v poslednú noc na Slovensku stal.

Daniel Gelien

Daniel Gelien

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Komunálny politik Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu